Nová podoba Sítenského mostu

Historie

Sítenský most přemosťuje údolí od roku 1966. Spojuje staré Kladno a sídliště Sítná a Kročehlavy, přičemž jeho role je v současném dopravním systému nezastupitelná. Železobetonová konstrukce je téměř za hranicí životnosti. Na konci roku 2018 statik rozhodl, že most by měl být do pěti let nahrazen konstrukcí novou.

Most prošel v roce 2019 nejnutnější opravou, kdy bylo vyčištěno odvodnění, byla snížena maximální tonáž pro vozidla na mostě a začalo se pracovat na novém. Tým složený z architektů, statika a dopravních inženýrů připravil zadání, podle kterého architekt Pleskot připravil návrh nové podoby mostu.
Zadání bylo nastaveno tak, aby architekt, kterého jsme vybrali, dostal co možná největší tvůrčí volnost. Cílem bylo zajistit hezkou stavbu, která nebude náročná na údržbu a vydrží více než sto let.

Architektura mostu, koncepce přemostění

Přemostění údolí jedním obloukem, jedním konstrukčním krokem, bylo vždy ideálem. Nejinak je tomu i dnes. Čistě betonové řešení by ale obloukovou konstrukci v relativně mělkém údolí neumožnilo, proto bylo zvoleno řešení, které kombinuje beton a ocel.

Vznikl tak most pro Kladno – město oceli.

Konstrukční řešení

Spojení výhod ocele a betonu tímto způsobem není v našich končinách obvyklé. Nicméně není technicky nemožné ani neúměrně nezvyšuje cenu výsledné stavby. Díky unikátnímu konstrukčnímu řešení bude možné z údolí odstranit nosnou konstrukci a celé ho takzvaně otevřít. Konstrukce je tvořena ze tří částí.

Ve spodní části je nosný ocelový oblouk. Možná symbolicky odkazující k začátku hutnictví na Kladně, tedy k devatenáctému století, kdy byla ocel pro mostní konstrukce hlavním konstrukčním prvkem.

V horní části je tenká monolitická betonová deska. Beton byl přitom materiál, který se stal symbolem století dvacátého, tedy doby, kdy Kladno zažilo svůj největší rozvoj.

Obojí je spřaženo subtilními táhly, jejichž správná konfigurace je klíčem k vyladění statiky celé konstrukce. Síly v táhlech budou při stavbě měřeny tenzometry, přičemž je nutné ladit všechny síly současně. Dosáhnout ideální konfigurace táhel je možné jen díky moderní technice. Prostřední vrstva je to, co symbolizuje století jednadvacáté.

Shora vidíme, že jde fakticky o dvě mostní konstrukce. Takové řešení přináší dvě výhody. Tou první je možnost zachovat při výstavbě průjezdnost. Druhou výhodou je to, že mezi mosty bude dvoumetrová mezera, která do údolí propustí sluneční paprsky a déšť. Nebude tam tedy charakteristická tma a sucho. Prostě vše lehké, vzdušné, ale přitom funkční.

Dopravní řešení

Nový most je navržen tak, aby bylo možné zachovat stávající dopravní režim. Tedy dva jízdní pruhy každým směrem. Cílem bylo vytvořit most, který bude dobře vypadat a bude sloužit jak motoristům, tak pěším a cyklistům.

Na mostě vzniknou široké městské prostory s výhledy do okolní krajiny. Směrem do údolí mají být postavena schodiště, která nabídnou možnost využití prostoru pro volnočasové i kulturní aktivity. Samozřejmostí je zajištění bezbariérového propojení mezi oběma stranami předmostí a údolím.

Horkovod

Soustava teplovodů na Kladně má jedno úzké místo, a to pod Sítenským mostem. S architektem jsme se dohodli, že horkovod nepovede pod mostem a v rámci stavby si městská firma TEPO zajistí jeho posílení a přeložku pod zem.

Zabezpečení

Kvůli nešťastným událostem z minulých let jsme chtěli, aby byl nový most zabezpečen proti pádu i proti případným skokanům, ale aby takové zajištění nepůsobilo rušivě. Vznikl tak unikátní záchytný systém, který je připevněn pod mostní konstrukci a neruší výhled do okolní krajiny.

Odebírejte novinky